LEPI SPOLJA, ZDRAVI IZNUTRA

Da li ste se nekada zapitali koliko hrana koju jedemo, zapravo utiče na našu kožu?
Često možete čuti da preparati za negu ne daju stopostotne rezultate. Zašto je to tako?
Stanje kože ne zavisi samo od pravilne i kvalitetne nege, već i od onoga što svakodnevno unosimo u naš organizam. Ishrana predstavlja jednu od ključnih karika kada je reč o lepoj i negovanoj koži.

Jako je važno da se usmerimo na konzumiranje “prave” hrane, pre nego na gotove industrijske proizvode.  U razgovoru sa specijalistom, strukovnim nutricionistom dijetetičarom, Tanjom Olajdžijom, koja stoji iza instagram profila zdravo.tanja (ovde možete pratiti njene recepte i savete ), pokušali smo da otklonimo neke zablude koje su vezane za ishranu, damo smernice i primere koje već danas možete primeniti i u vašoj ishrani, kako zbog problema koje imate, ili pak samo radi preventive.

 

Koje su najčešće greške koje se prave u ishrani? Kako one utiču na kožu?

Najčešći problem današnje ishrane jeste sam stil života. Nažalost brzina kojom živimo je uzela danak i pri našem izboru namirnica, te sve češće posezanje za brzom hranom definitivno ostavlja posledice na našem zdravlju, a razume se, sve se oslikava i na kvalitet kože. Problem sa aditivima koji se koriste u ogromnim količinama danas jeste što ne možemo sa sigurnošću tvrditi kakve oni posledice mogu imati po naše telo. Zadržavanje konzumacije u “adekvatnim dozama” teško je kontrolisati imajući u vidu da su prisutni u gotovo svim upakovanim namirnicama. Nešto lakše je kontrolisati unos šećera (naročito dodatih šećera), kao i trans i zasićenih masti, što su sve nutrijenti koji mogu ostaviti posledice na našoj koži, ukoliko se konzumiraju u prevelikim količinama.

 

3 dobre, zdrave namirnice i 3 loše, koje po Vašem mišljenju treba/ne treba upotrebljavati?

Istakla bih sezonsko povrće koje treba koristiti u što većim količinama, što u formi variva, što u formi salate; potom masnu morsku ribu, zbog opšteg deficita vitamina D i omega tri masnih kiselina; i recimo kefir kao pravu riznicu korisnih bakterija za naš mikrobiom.

 Na drugoj strani istakla bih namirnice koje ne smatram kvalitetnim delom ishrane, niti nužnim, obzirom da danas imamo toliko boljih alternativa, a to su margarin (zbog prevelikog sadržaja trans masnih kiselina), potom gazirana pića (zbog ogromnog sadržaja šećera) i npr. pšenično belo brašno (koje zaista nije toliko loše koliko ga loš glas bije, ukoliko nemate osetljivost na gluten; međutim današnja pšenica je mnogo izmenjena u odnosu na nekadašnju, s toga je nutritivna vrednost ovakvog brašna upitna, a osim energije ne nudi mnogo toga; alternativa jesu brašno spelte, prosa, heljde, raži, ječma itd.).

 

Mnogi smatraju da mlečni proizvodi kao i šećeri imaju štetno dejstvo, da li je to tačno?

Ako govorimo o uticaju na kožu istina je da su pojedinci izuzetno osetljivi na konzumaciju mlečnih proizvoda i šećera, naročiti ako se bore sa aknama,. Čini se pak da su tu i genetski i drugi faktori po sredi. No ono što bih kao nutricionista preporučila, zarad čiste i lepe kože, ali i opšteg zdravlja, i pojedincima koji nemaju kožnih problema, jeste izbacivanje ili bar smanjenje konzumacije mleka kao takvog. Kiselomlečne proizvode pak rado preporučujem svima, kako oni imaju korisne bakterije i druge nutritivne vrednosti koje im daju prednost u odnosu na obično mleko.

 

Na koji način (kakvom ishranom, kojim namirnicama) možemo rešiti problem?

Rešenje je zaista jednostavno, ali u praksi nam ipak izmiče. To je naime povratak pravoj hrani, što znači domaćem povrću, voću, mesu, ribi, jajima, mlečnim proizvodima i konzumacija što manje hrane bogate šećerom, solju i mastima u kombinaciji. Za zdravu ishranu zaista nije potrebno mnogo vremena, to je velika zabluda. Sve što treba jeste da ispečemo meso za par minuta, izdinstamo povrće i isečemo salatu. Što više ovakvih obroka, a manje onih koje smo spomenuli definitivno rešava problem, a osim lepe kože donosi i druge važne zdravstvene benefite.

 

Još jedan saveznik zdrave kože je i voda, koliko je treba piti dnevno?

Pravilna hidracija je preduslov zdrave kože, naročito sada, kada je hladno napolju, pa mislimo da nam nisu potrebne velike količine tečnosti. Koliko je vode dovoljno svakako zavisi od ostatka ishrane, dakle ukoliko jedemo dosta voća, povrća i čorbi onda je dovoljno i manje vode. Jako je bitno naglasiti da se insistira na čistoj vodi, smanjuju se slatka pića, sokovi, dok energetska treba izbaciti skoz. Ono što još možete piti su svakako i biljni čajevi.